Lieber Besucher, herzlich willkommen bei: . Falls dies Ihr erster Besuch auf dieser Seite ist, lesen Sie sich bitte die Hilfe durch. Dort wird Ihnen die Bedienung dieser Seite näher erläutert. Darüber hinaus sollten Sie sich registrieren, um alle Funktionen dieser Seite nutzen zu können. Benutzen Sie das Registrierungsformular, um sich zu registrieren oder informieren Sie sich ausführlich über den Registrierungsvorgang. Falls Sie sich bereits zu einem früheren Zeitpunkt registriert haben, können Sie sich hier anmelden.
Zitat
Mission Extended an Additional Day
Space Shuttle and International Space Station managers decided today to extend the STS-133 mission by an additional day, providing more time to unpack and outfit the Permanent Multipurpose Module and fill the H-II Transfer Vehicle (HTV-2) with trash before its planned late-March undocking.
At 3:35 p.m. EST, shuttle Capcom Megan McArthur told Discovery Commander Steve Lindsey and station Commander Scott Kelly about the extension.
With the added day, Discovery will undock from the station on Monday, March 7 at 7:03 a.m. EST and begin the ISS fly around at 7:33 a.m. The deorbit burn will
occur Wednesday, March 9 at 10:55 a.m. EST. Landing at Kennedy Space Center will follow at 11:58 a.m. EST.
[...] Jan, vielen lieben Dank für die aktuellen Infos Ich bin schon seit meiner frühen Kindheit ein großer Fan des Space-Shuttels. [...]
[...] P.S. Werde später mal Luft- und Raumfahrt studieren.
Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von »Flugingenieur« (5. März 2011, 19:15)
Und ich dachte immer, daß eine geringere Luftdichte die Beschleunigung fallender Objekte begünstigt?
Hatte nicht ein gewisser Herr Joseph Kittinger das Problem, daß er bei seinem Rekordsprung beinahe die Schallmauer durchbrach?
Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von »Joe-x« (6. März 2011, 08:46)
Zitat
William Shatner Provides Message to Shuttle Before Undocking
Mon, 07 Mar 2011 09:34:24 AM GMT+0100
William Shatner, who played Captain James T. Kirk on the original Star Trek television series, provided a special message to the crew of space shuttle Discovery during the 3:23 a.m. EST wakeup call.
As Alexander Courage’s theme song played underneath, Shatner replaced the original television introduction with, “Space, the final frontier. These have been the voyages of the Space Shuttle Discovery. Her 30 year mission: To seek out new science. To build new outposts. To bring nations together on the final frontier. To boldly go, and do, what no spacecraft has done before.”
The “Theme from Star Trek” received the second most votes in a public contest from a Top 40 list for NASA’s Song Contest. The top two songs with the most votes from that list earned a slot on the list to wake Discovery’s crew during its final mission. The total number of votes cast during the four-month contest for STS-133 was 2,463,774. Of that, Star Trek received 671,134 votes (27.2 percent). Shatner recorded the new, special introduction for Discovery’s final voyage – its 39th flight and 13th to the International Space Station.
Within a few hours, the song will be posted at: http://www.archive.org/details/STS-133
Pilot Eric Boe will undock Discovery from the space station at 7 a.m. and conduct a full-lap fly around of the complex at 7:30 a.m., before separating from station at 8:43 a.m. Later in the day, the crew will use the Orbiter Boom Sensor System to conduct a “late inspection” of the shuttle’s heat shield.
Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von »Spike« (7. März 2011, 11:40)
Wann ist denn geplante Landezeit. schaue derzeit NASA-TV, aber würde gerne was bei dem schönen Wetter noch unternehmen.
Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von »Flugingenieur« (7. März 2011, 15:49)
Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von »Flugingenieur« (7. März 2011, 23:25)
Zitat
STS-133 Mission Update: Discovery Crew Prepares for Wednesday Landing
Space shuttle Discovery’s crew is wrapping up final preparations for its planned landing at 11:57 a.m. EST at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. The crew has stowed the Ku-Band antenna, used for high-data rate communications and television from space, and will go to sleep at 7:23 p.m.
Zitat
STS-133 Mission Update: Discovery Crew Gets Ready for Landing
Space shuttle Discovery’s wakeup song for landing day was “Coming Home” by Gwyneth Paltrow, played for the entire crew and selected by the space station flight controllers in Mission Control. Commander Steve Lindsey and his five crew members will begin deorbit preparations a little before 7 a.m. for their planned landing at 11:57 a.m. EST at NASA’s Kennedy Space Center in Florida.
Zitat
STS-132 Mission Update: Capcom to Commander, "The Weather Looks Great"
Space shuttle Discovery’s crew continues to prepare for today’s expected landing at 11:57 a.m. EST at Kennedy Space Center’s Shuttle Landing Facility (SLF). The entry team of flight controllers has been in Houston’s Mission Control Center
since 4:30 a.m. and deorbit preparations are scheduled to begin at 6:52 a.m.
Capcom Charlie Hobaugh told Discovery Commander Steve Lindsey, “The weather looks great.” Winds, the only issue, are within limits for runway 15, the northwest to southeast runway at the SLF.
Here is the updated forecast from Houston’s Spaceflight Meteorology Group:
WEATHER SYNOPSIS:
High pressure over the eastern US will produce southeast winds gusting to 23 knots across KSC. These winds are within the flight rule limits for runway 15. Scattered low clouds will also be moving across the Shuttle Landing Facility.
Discovery's Payload Bay Doors are Closed
Space shuttle Discovery’s payload bay doors are closed and everything continues to proceed on schedule for this morning’s landing attempt.
Weather currently is both forecast and observed “go.” Astronaut Rick Sturckow is flying weather reconnaissance at Kennedy Space Center, where winds are forecast to be high, but within limits for runway 15. Sturckow will fly runway approaches to assess conditions for Discovery’s landing. The winds from the southeast (130 degrees) are forecast to be 15 knots, peaking to 23 knots, providing a 10 knot crosswind and 21 knot headwind.
At this time, winds are only six knots, peaking to 12 knots. End of mission weather flight rules state that daylight crosswinds may not exceed 15 knots, headwinds may not exceed 25 knots and tailwinds may not exceed 15 knots. Also,
peak winds may not be greater than 10 knots over the average wind.
At 8:22 a.m., Mission Control is expected to give a “go” for Discovery’s computers to begin running the Ops 3 entry software. At 8:52 a.m. a “go” is expected for crew suit up. The “go” for deorbit burn is expected by 10:32 a.m.
The deorbit burn is scheduled for 10:52:09 a.m. and will lead to a landing at 11:57:44.
Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von »Spike« (9. März 2011, 18:01)
Hat das Spaceshuttle im Anflug eigentlich noch einen Antrieb oder gleitet es lediglich?
Zitat
In einer Höhe von rund 13 km beginnt die aerodynamische Phase der Landung, in der der Orbiter in antriebslosem Flug (Gleitflug mit einer Gleitzahl von 4,5) die verbliebene Restenergie sukzessiv abbaut. Der Gleitweg wird nötigenfalls korrigiert, indem Schlangenlinien geflogen werden.
Der letzte Teil des Anflugs besteht aus drei Phasen:
1. Ausrichtung auf die Landebahn im Heading Alignment Circle (12,8 km vor Landebahn, Endhöhe 3660 m)
2. steiler Endanflug (bis 610 m Höhe)
3. Abflachung der Anflugkurve mit Landung.
Am Ende der ersten Phase sind Fluglage, Richtung, Höhe und Geschwindigkeit für die Landung optimiert. Bis zur Phase drei beträgt der Gleitwinkel ca. 17 bis 18° (gegenüber 2 bis 3° bei Verkehrsflugzeugen) bei einer Geschwindigkeit von etwa 500 km/h. In der dritten Phase wird der Gleitwinkel durch Änderung des Anstellwinkels auf 1,5° verringert, so dass das Shuttle mit einer Geschwindigkeit von rund 340 km/h, etwa dem anderthalbfachen eines Verkehrsflugzeug ("preflare" Phase), mit seinem 30 Sekunden vorher ausgefahrenen Fahrwerk auf der Landebahn aufsetzt. Zur Verkürzung des Bremswegs wird ein Bremsschirm verwendet.[16][17] . Erst bei Erreichen einer niedrigeren Geschwindigkeit werden dann die Bremsen verwendet. Die gesamte Landephase wird manuell gesteuert. Der Pilot darf dabei bis zu einem gewissen Punkt das Shuttle selbst fliegen, muss dann jedoch an den Kommandanten übergeben, der die Landung durchführt. Der Pilot ist jedoch für das Ausfahren des Fahrwerks und Auslösen des Bremsfallschirms verantwortlich.
Forensoftware: Burning Board® 3.0.24, entwickelt von WoltLab® GmbH